
بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1404
پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت
پایگاه اطلاع رسانی عصر خودرو صنعت خودرو در سالی که گذشت
اما در طول هشت سال جنگ، نه خودروسازی در ایران مانده بود و نه تکنولوژی ساخت قطعات خودرو وجود داشت؛ به همین دلیل ایران چاره ای جز پذیرش ژاپنی ها و خوشامدگویی به مونتاژ خودرو نداشت. بعد از جنگ جهانی دوم با احداث جاده های مناسب خودرو، واردات خودرو به کشور افزایش یافت و قیمت آن کاهش پیدا کرد. درنتیجه افراد بیشتری از این وسیله بهره مند شدند و حمل و نقل عمومی درون و برون شهری گسترش یافت.
- انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی در لایحه دیده شده است و شماره گذاری آن ها باید بر اساس استانداردهای داخلی صورت گیرد.
- خودروسازان در طول عمرشان هـمواره از حمایت های بسیار بهره برده اند و کماکان به حمایت های دولت ابراز نیاز می کنند .
- شرکت آئودی تعداد زیادی سنسور و دوربین در اطراف خودرو برای کاهش بالای آسیب در تصادفات طراحی کرده است که این امر گامی موثر در زمینه ارتقای تکنولوژی خودروها در بحث ایمنی می باشد.
- در حال حاضر پای خودروسازان چینی نیز به بازار استرالیا باز شده و شرکت هایی مثل گریت وال، چری، جیلی و فوتون سعی می کنند با تکیه بر فاکتور قیمت رقبای مطرح بین المللی را به چالش بکشند.
- طبق تقویم مزایده سراسری فوق العاده ۵۸۱ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، خودرو های سبک و سنگین وارداتی از 23 مهرماه عرضه می شود.
نرم افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ماشین های خودکار قابلیت تشخیص حضور راننده در خودرو را دارد و می تواند صندلی، آینه ها و حتی دما را با ورود سرنشین به ماشین تنظیم کند. موقعیت سر و وضعیت چشم ها به این نرم افزار کمک می کند خواب آلودگی راننده را چک کرده و حتی او را بیدار کند. این فناوری حتی توانایی تنظیم جای کیسه ی هوا در هنگام تصادف، برای کمتر آسیب دیدن راننده را دارد. با تجزیه و تحلیل داده های موجود از سوابق رانندگی کسی که پشت فرمان نشسته است هوش مصنوعی می تواند مشکلات ناشی از عدم حضور ذهن او را پیش بینی کند، همچنین این فناوری می تواند خلق وخوی راننده در لحظه را هم بر اساس این اطلاعات ارزیابی کند. به همین ترتیب به کمک سیستم های نظارتی و دوربین های هوشمند، هوش مصنوعی می تواند علایم حیاتی راننده را تحت نظر بگیرد تا در صورت بروز مشکل به او هشدار داده یا کنترل امور را خودش به دست بگیرد.
دلایل فاصله کیفیت صنعت خودرو در ایران و جهان
پس می توان گفت این صنعت، یک صنعت سودآور است و در کشورهای مختلف باید به تولید خودرو و حمایت از شرکت های خودروساز اقدام شود. افزایش تعداد مشارکت بین خودروسازان و شرکت های لجستیک نیز باعث رشد بازار لجستیک خودرو می شود. همانطور که قبلا گفته شد هنوز در کشور ایران شرکت های 3PL مورد تاکید لازم قرار نگرفته اند.
مجلس مخالف قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو است
یکی از شرکت های پیشتاز دنیا در این زمینه فولکس واگن می باشد که مدعی است بزرگترین اکوسیستم دیجیتال صنعت خودرو را داراست. این شرکت خودروهایش را به یک نوع هاب تبدیل کرده است که به توسعه دهندگان اپلیکیشن در سراسر دنیا اجازه می دهد برای این خودروها برنامه بنویسند و مشتریان خود را نیز جزئی از اکوسیستم در نظر می گیرد. متاسفانه در ماه های اخیر جایگاه بخش خصوصی به شدت تضعیف شده و به نظر می رسد بخشی از بدنه دولت با بخش خصوصی به لجاجت پرداخته است تا پوششی بر مدیریت ناکارآمد دولتی بر صنعت و حفظ تصدی گری دولت بر اقتصاد کشور باشد. در تمامی کشورهایی که اقتصاد پیشرفته دارند، بخش خصوصی نقش مهمی در اقتصاد بازی می کند و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست. در دنیای بین الملل شاخصی به نام کیفیت مقررات را اندازه گیری می کنند تا عملکرد دولت ها را در ایجاد محیط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ارزیابی کنند. کالاهای بادوام، کالاهایی هستند که به سرعت فرسوده نمی شوند یا عمر آنها بیش از سه سال است و شامل طیف گسترده ای از اقلام از جمله تجهیزات کامپیوتری، ماشین آلات صنعتی، قطار، هواپیما و خودرو هستند.
صنعت خودروسازی
اپل چندین سال است که با سه شرکت هیوندای، نیسان و تویوتا برای مشارکت در تولید خودرو مذاکره کرده است. البته این مذاکرات به نتیجه نرسید، زیرا کانو ترجیح داد سهامش را وارد بازار بورس کند. به همین دلیل است که بسیاری از خودروسازها، امکان اتصال گوشی هوشمند راننده به داشبورد خودرو را فراهم می کنند تا به این ترتیب، کاربر بتواند از قابلیت های به روز که از طریق گوشی در دسترس است، استفاده کند. تقریباً همه خودروهای تولیدشده در دنیا (به جز معدودی از تولیدکنندگان از جمله خودروسازان وطنی!) از سامانه کارپلی (CarPlay) یا اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی می کنند.