خودروهای قدیمی چالش جدی ارتقای کیفیت در صنعت خودرو انجمن مدیریت کیفیت ایران
این در صورتی است که نه تنها قیمت ارز و نهادههای تولید در این سالها افزایش داشته است، بلکه بهرهوری در تولید و منابع انسانی دو شرکت ایرانخودرو و سایپا در طول این سالها تغییر چشمگیری نداشته است که منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود. این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بهرهوری تنها میتواند بخش ناچیزی از سرانه هزینه تولید را کاهش دهد و این مسئله بیانگر آن است که در کنار کاهش ارزش پول ملی، قیمتگذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودروهای داخلی از عوامل اصلی چنین نتیجهای بودهاند. همانطور که در این نمودار مشاهده میشود، خط قرمز رنگ که نشانگر میانگین قیمت مواد اولیه (نامبرده در نمودار) در دهه گذشته است، در طول ۱۲ سال گذشته بیش از ۳۸ برابر شده است. این در حالی است که عمده مواد اولیه به کار رفته در تولید خودرو نظیر فولاد بیش از میانگین افزایش قیمت داشته است.
- این دادهها میتوانند به ارائه اطلاعات بهتر از سوی مسیریابهای آنلاین کمک کنند یا حتی با شناسایی دستاندازهای شهری، به شهرداریها در ترسیم نقشهای جامع از مشکلات موجود در خیابانها یاری رسانند.
- از دلایل اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده بالای صنعت خودروسازی این است که در فرآیند ساخت خودرو، 3 عامل کلیدی طراحی، مدیریت و اقتصاد دست به دست هم میدهند و همچنین تکنولوژی و رشتههای صنعتی بسیاری از جمله پلاستیک، فلزی، شیمیایی، عایق، پارچه، شیشه، متالوژی، الکترومکانیک، برق و…
- چون اونوقت اشیاء میتونن اطلاعات حیاتی که برای این بستر لازمه را جمعآوری و تبادل کنن.
- همچنین بخش عمدهای از هدفگذاریهای صورت گرفته، بعضاً متناقض و در بهترین حالت نیز به هیچ وجه پاسخگوی اهداف تعیین شده در برنامههای کلان نیست.
روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توضیح داد در حال حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام شده را دارد و برای ارتقا کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد. در بررسی جایگاه اقتصادی کشورهای جهان، صنعت خودروسازی به دلیل ارزش و جایگاه ویژه آن در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش، یکی از شاخص های توسعه یافتگی محسوب می شود. این صنعت به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای بالادستی و پایین دستی خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و جایگاه مهمی در توسعه صنعتی و رونق تولید دارد، به طوری که نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی و حتی فرهنگی ایفا می کند. صنعت خودروسازی در ایران نیز با داشتن سهم 18درصدی از ارزش افزوده کل بخش صنعت و سهم حدود 5/3درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP)، از جایگاه مهمی در اقتصاد ملی برخوردار است. خودروسازی ایران با قدمتی 60 ساله، شاهد فرازونشیب های فراوانی بوده است، به نحوی که جامعه از آن انتظارات فراوانی دارد، لذا آسیب شناسی مشکلات این صنعت و ارائه راهبردهای مناسب به منظور برون رفت از چالش های موجود، امری ضروری است. بدین ترتیب در این گزارش سعی خواهد شد در ابتدا به بررسی دلایل نبود انگیزه در خودروسازان برای حرکت به سمت طراحی و تولید داخل پرداخته شود و سپس راهبردهای عملیاتی به منظور رفع موانع و چالش ها پیشنهاد می شود.
شوک افزایش قیمتها در بازار خودرو / گرانترین سواری ایران به رکورد جدید رسید
در این روش عوامل شبکه فروش به واسطه دریافت مشوقهای تعیین شده (از جمله سهم بیشتر در واردات خودروهای کارکرده به تناسب کنشگری تعادل بخش آنها در بازار خودروهای داخلی) انگیزه لازم برای عرضه یک مدل مشخص در بازار و کاهش قیمت آن تا رسیدن به نقطه بهینه دارد. این روش در صورتی که بتواند تعادل نسبی در بازار خودروی وارداتی ایجاد نماید قابل تسری به کل بازار خودرو خواهد بود. بسیاری بر این باورند که آغاز روند نزولی کیفی خودرو در ایران، حضور برندهای چینی است. خودروهایی که بیاغراق در اولین حضورشان، با موجی از مشکلات فنی و ایمنی روبهرو میشدند. البته اقتصاددانان میگویند وابستگی شدید خودروسازان به چتر حمایتی دولت، آنها را از تلاش برای تولید محصولات بهروز بازداشته است.
جدول قیمت های کارخانه و بازار خودروهای داخلی، چینی و خارجی – ۳ مهر ۱۴۰۲
سعی ما در بخش خبر خودرو سایت car.ir همواره بر این بوده که اخبار جدید خودرو و اطلاعات درست و دقیق را بی طرفانه برای بالابردن سطح آگاهی افراد علاقمند به اطلاعات و اخبار خودرویی منتشر کنیم. همچنین در قسمت مقالات سایت خودرو اطلاعات جذاب و جالبی در خصوص خودروهای داخلی و خارجی و قسمت های مختلف آنها میتوانید بخوانید. هماکنون شرکت کروز با داشتن ۲۶.۹۲ درصد از سهام ایرانخودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک ۶۲.۹۹ درصد گروه خودروسازی بهمن برای خرید این شرکتها حق تقدم دارد. شرکت فرانسوی رنو پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران توسط دولت ترامپ در سال 2018، رسما ایران را ترک کرد. به گفته فرنودی، شرکت ایران خودرو همچنین یکی از جدیدترین خودروهای تولیدی این شرکت به نام “تارا” را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته تا ذائقه مصرف کنندگان روسی را محک بزند. ایران خودرو و سایپا پیشتر نیز تعدادی از محصولات تولیدی خود را به بازار روسیه صادر کرده اند.
این در حالی است که بر اساس مصوبه سال 97 دولت و قانون هوای پاک، خودروسازان موظفند، در سال 98 محصولات خود را با استاندارد یورو5 تولید و عرضه کنند، در غیر این صورت از شمارهگذاری خودروها جلوگیری خواهد شد. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این نامه، لغو الزام خودروسازان به تولید با استاندارد یورو5 از ابتدای سال 98 و موکول شدن این کار به 6 ماه بعد از لغو تحریمهای صنعت خودرو را خواستار شد. در روند بررسی این طرح در شورای نگهبان، اعضای این شورا 12 تیرماه طی نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس، واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اعلام کرد. مشکل انباشت خودروهای ناقص کف کارخانه ها باعث شد تا خودروسازان درخواست دریافت تسهیلات بانکی را بیش از پیش پیگیری کنند اما پاسخی که همتی رئیس کل بانک مرکزی به آنها داد، این بود در مورد خودروسازیها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم.